Fabian Burkhardt!: The Framing of the "Ukraine crisis" in German political talk shows 2013-
2014

1Leibniz Institute for East and Southeast European Studies
burkhardt@ios-regensburg.de
https://orcid.org/0000-0003-0789-9410

The dataset covers data on 30 political talk shows on the German public-service TV channels
ARD, ZDF and Phoenix in the period from 10 December 2013 to 30 April 2014. The dataset

was compiled by the author with the goal to map the discourse on the so-called “Ukraine crisis”
as a discourse network. The initial dataset was transformed into a network dataset with
guests, TV shows and discourse frames as “nodes” and relations between guests and shows
and guests and their discourse frames as “edges”.

The motivation for this data collection effort were claims coming from both Russian and
Ukrainian officials that media coverage in the German media on the Maidan protests, the
annexation of Crimea as well as the Russian military activities in Donbas was biased. In
particular, the aim of the data collection was to find answers to two questions: Were reporting
and comments in German political talk shows anti-Russian? Did Ukraine have a voice? For this
purpose, the invitation patterns of eight major German political talk shows were scrutinized,
and guests were coded according to their foreign policy views.

The dataset can only partly provide answers to the question of media bias since it only covers
talk shows on major public TV channels, not the whole coverage in German media. But it
alleviates some of the drawbacks associated with debates on media bias as it goes beyond
anecdotal evidence and personal selection and perception biases by allowing for a systematic
analysis of an important section of the German debate on the “Ukraine crisis”.

Talk shows at public-service channels were selected because of the attention they drew
among the German public as well as due to the mandate of these public broadcasters to
provide qualitative and unbiased coverage. The dataset comprises all talk shows that touched
upon the “Ukraine crisis” in the period between December 2013 and April 2014.

The columns of the data set comprise the following information:

Column A: names of the public-service TV channels the talk shows were broadcast at: the first
channel ARD, the second channel ZDF, and Phoenix.

Column B: The unique ID assigned to the individual talk shows that are included in the
dataset ranging from 1 to 30.

Column C: The name of the talk show. The dataset comprises the eight major talkshows Anne
Will; Glinther Jauch; Menschen bei Maischberger; Beckmann; Hart aber Fair mit Frank
Plasberg; Maybritt Illner; Phoenix Runde and Unter den Linden.

Column D: Titles of the talk shows. The choice of wording appears to fit the genre of German
talk shows and could be analyzed on their own terms.


mailto:burkhardt@ios-regensburg.de
https://orcid.org/0000-0003-0789-9410

Column E: Hyperlinks to the websites of the respective talk shows, mostly on the official
websites of the TV channels. The web links were last accessed in June 2014. Many of them are
defunct at the time of writing this data documentation (February 2021). This is most likely
because the TV channels have rearranged their websites without redirecting the user to the
new landing pages of the respective talk shows. The web links are nonetheless kept in the
dataset because they were used to compile information on the guests of the respective talk
shows.

Column F: The date when the talk show was broadcast for the first time. The first show in the
dataset was aired on 10 December 2013, the last on 30 April 2014.

Column G: Average audience rate (in million viewers), or Sehbeteiligung. It was compiled
from open internet sources by the author for ARD and ZDF. The figures for all Phoenix talk
shows were provided to the author from the TV channel via email. The minimum audience
rate was 0.09 million for a Phoenix Runde on 30.04.2014, and the maximum 5,47 million for a
Giinther Jauch show on 23.03.2014. Values for two ARD shows are missing as no data could be
found.

Column H: The audience market share (in percent), or Marktanteil. It was compiled from
open internet sources by the author for ARD and ZDF. The figures for all Phoenix talk shows
were provided to the author from the TV channel via email. Values for two ARD shows are
missing as no data could be found.

Column I: The names of the talk show guests were compiled from the official website
announcements of the respective shows. Five guests attended shows four times, four guests
attended shows three times, but most others attended either once or twice.

Column J: The professional backgrounds of the talk show guests were compiled from the
official website announcements of the respective shows and supplemented from other open
internet sources. With almost 40 percent, journalists were the most frequent talk show guests.
All other professions such as members of the German Bundestag, members of the European
Parliament, former politicians, scholars, think-tankers, diplomats, members of the
government or business representatives were represented between four and ten percent of
the time.

Column K: The political party affiliation of the talk show guests was compiled from the official
website announcements of the respective shows and supplemented from other open internet
sources. With 44 percent (CDU) and 22 percent (SPD), the parties represented in the ruling
government coalition were also most frequently present at the talk shows. Except for the
Pirate party, party membership approximately represents the distribution of seats among
parties in the Bundestag.

Column L: The nationality of the talk show guests was compiled from the official website
announcements of the respective shows and supplemented from other open internet sources.
Over 70 percent of the guests were German nationals, 14 percent were from Russia, 7 percent
from Ukraine, and 5 percent from the United States.



Column M: The discourse frames used by the talk show guests were manually coded by the
author based on the statements of the guests during the talk show and in the course of the
“Ukraine crisis” more broadly according to the coding scheme below. Membership in multiple
categories was possible. The coding was iterative moving from inductive (based on close
reading and listening of statements) to deductive (based on existing literature on German-
Russian relations and the prevalent discursive frames). The coding scheme acknowledges that
the Russia (and Ukraine) discourse is more complex than the frequently used dichotomy of
Russia understanders/apologists (Russlandversteher) and Russia bashers (Russlandkritiker).

Category

Attributes/coding explanation

Entspannungspolitik [appeasement policy]

The dialogue with Russia needs to be
continued; one needs to talk with Russia; there
is no way around Russia; empathy (one first
needs to wrap one's head around what makes
Russia move); trade with Russia needs to
continue; one needs patience with Russia; we
need to make use of all available diplomatic
channels. The category ranges from apologists
(Rahr, Krone-Schmalz) to those who sharply
criticize Russia, but nonetheless think
diplomacy remains the only feasible and
necessary instrument (Ischinger).

Einddmmungspolitik [containment policy]

As arule, sanctions are demanded against
Russia; NATO should be strengthened in
Central Europe; support for Ukraine should be
reinforced.

Russia first

Classic great power politics conducted on the
back of Central European states; Russia is
considered as a strategic partner; a security
and economic architecture from Lisbon to
Vladivostok is desired outcome.

Zentraleuropa (Central Europe)

The opposite category to Russia first: support
for understanding and support of position and
demands of countries in Central and Eastern
Europe; support for a swift political, economic
and security-wise integration of Ukraine into
Western institutional framework.

Russlandexperte

A neutral category that denotes long-term
expertise on Russia, often called upon to
explain Russia to the broader public.

Westen auch Schuld [the West is also to blame]Critique of EU, USA, NATO, media reporting;

they are also to blame for the crisis. The
spectrum is ranging from mild and balanced
critique (e.g. raising questions in how far the
EU‘s Association Agreement was compatible
with the Eurasian customs union, e.g. by Nolte)
to outright opposition to the EU, USA, NATO
and media reporting while whitewashing
Russia (e.g. Gysi).




Wirtschaftsnah (close to business)

Business representatives (enterprises, unions
and associations, lobby organizations; or
persons with roles in business consultancy).

Transatlantiker (transatlantic ties)

An expert on the United States, someone who
can explain the US position; supports as a rule
strong political, economic and security
relations with the United States

Russland (offiziell) (official Russia)

A Russian citizen who represents positions of
the Russian state (the Russian ambassador,
Russian embassy); Russian state media (Voice
of Russia, Ria Novosti, Rossiiskaia Gazeta,
Russia Today, Ruptly), state-controlled media
(NTV); Russian Academy of Sciences (Below).

Russia (alternativ) (alternative Russia)

A Russian citizen who can explain Russia and
its position, but does not represent these
official state positions (e.g. journalists of
Deutsche Welle Russian).

Ukraine (pro-Maidan)

A Ukrainian citizen who is broadly in support
of the Maidan protesters/their demands

Ukraine (pro-Russia)

A Ukrainian citizen who has pro-Russian views

Ukraine (alternativ) (alternative Ukrainian)

A Ukrainian citizen without a clear-cut
political position who tries to explain the
events in his/her country.

The dataset was used in the publication:

Burkhardt, Fabian: Die Ukraine-Krise in den deutschen Talkshows, in: Ukraine-Analysen Nr.
135, 24.06.2014. Available at: https://www.laender-analysen.de /ukraine-analysen/135/.



https://www.laender-analysen.de/ukraine-analysen/135/

